
Herontwerp van Nissan Leaf batterijpakket voor de Mini
Share
Het batterijpakket van een Nissan Leaf is vrij fors en past in de originele configuratie op geen enkele manier in de Mini. Dus het pakket moet opgesplitst worden in meerdere kleine pakketten die in serie aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Deze losse pakketten zijn dan makkelijker te verdelen over het voertuig, al blijft het in het geval van een Mini toch nog steeds een uitdaging.
Het originele plan was om de accu te verdelen over de motorruimte en kofferbak. De verwachting was dat de lader niet meer bovenop de motorstack zou passen en een andere plek zou krijgen. Dit gaf de mogelijkheid om een grote accubak boven de motor/inverter te plaatsen. Bij de latere plaatsing van de motorstack in de motorruimte, bleek er echter voldoende ruimte over te zijn om de lader er in de originele configuratie bovenop te laten staan. En omdat de auto straks omgekeurd moet worden naar een EV, leek het me handig om alles zo origineel mogelijk te laten om zo onnodige discussie te voorkomen. Zo gezegd, zo gedaan. Maar nu dus een nieuwe locatie verzinnen voor het accupakket.
Nu de motorruimte gevuld is met de motorstack, blijven er weinig opties over voor de plaatsing van de modules: vloer achter de stoelen/onder de bank, op de achterbank, in de kofferbak. Uiteindelijk viel de keuze op 2x6 modules achter de stoelen (weerszijden een stapel van 4 en 2 modules), 12 cellen op de achterbank (4 stapels van 3 modules) en de overige 24 modules in de kofferbak. Die laatste dan gesplitst in 2+2 in de uitsparing voor het reservewiel en de overige 20 daar als een lange balk bovenop.
Nu duidelijk is waar de batterijmodules in de Mini geplaatst gaan worden, is het tijd om de afscherming van de polen op de modules te ontwerpen. De basis hiervoor is het originele ontwerp van Nissan, maar aangezien ik de configuratie verander, kan ik de originele afdekkappen niet gebruiken. Uitgezonderd de lange rij van 20 stuks, hierbij volstaat het om de originele kap in te korten. Dit kan zonder dat er draadjes tegen scherpe randen aankomen, dus dit is een makkelijke en veilige optie. Na de nodige uurtjes meten en 3D tekenen is de eerste versie klaar (4+2), daarna is de basis er om in een stuk sneller tempo de andere varianten te ontwerpen. Om aan de eisen te voldoen heb ik natuurlijk de afdekkappen 3D geprint in de kleur oranje, zodat voor iedereen duidelijk is dat het hier om hoge spanning gaat.